top of page

Life Booster Dag 11: Loopmeditatie, social booster & spontaniteit

5 mei. Bevrijdingsdag. Vandaag heb ik behalve een loopmeditatie en een telefonische afspraak niets strak gepland. Ik heb afgesproken met een vriendin. Hoe we deze afspraak verder invullen bedenken we dan wel. Een dag waarop alles nog open ligt. De vrijheid hebben om te doen wat ik wil doen. Wat een luxe.

Er zijn natuurlijk altijd dingen die misschien minder leuk zijn. Over het algemeen kan ik echter veel dingen doen waar ik energie uithaal. En ook als er periodes zijn waarbij die vrijheid om alleen maar dingen te doen waar ik zin in heb minder is, probeer ik uit kleine dingen energie te halen. Dingen die geen geld kosten of dingen die weinig tijd in beslag nemen. Dat is niet altijd even makkelijk. Door elke dag iets te doen waar je energie uithaalt, kun je voorkomen in een negatieve spiraal terecht te komen.

Loopmeditatie

Een van de dingen waar ik energie uithaal is wandelen. Het kost geen geld. Ook loopmeditaties (mindful wandelen) geven mij nieuwe energie. Geregeld organiseer ik met Kilau wandelmeditaties in het Haagse Bos. Heerlijk in de natuur. Het is fijn om te zien wat zo'n meditatie met mensen kan doen. Daar haal ik al energie uit. En door het ook zelf toe te passen geeft het extra energie. Je kunt een loopmeditatie alleen doen of in een groep. Voor sommige mensen werkt een groep beter. Het geeft een extra dimensie. Anderen lopen liever alleen.

Social booster & spontaniteit

Ook vandaag weer een social booster. Ik ben lekker bezig :-). Wat we gaan doen, behalve kletsen zien we dan wel. Het belooft in ieder geval een mooie zonnige dag worden. Het zal me niets verbazen als we ook nog ergens in het zonnetje gaan zitten. Maar goed, alles is nog open. Wellicht zitten we wel binnen :).

Terugblik Tai Chi

Nog even een terugblik. Gisteren heb ik voor het eerst een echte Tai Chi les mee gedaan. Het was interessant. Ogenschijnlijke makkelijke oefeningen bleken moeilijker te zijn dan ik dacht. Zo'n 20 man waren 2 uur lang bezig met verschillende oefeningen. De meerderheid was 60+. Het was mooi om te zien hoe iedereen tegelijkertijd opging in de oefeningen. Voor mij was het vooral afkijken bij anderen. Het kostte nog aardig wat denkwerk en uithoudingsvermogen van mijn armen. Of ik echt op les wil? Dat weet ik nog niet. Ik wil wel bepaalde dingen meenemen die ik tijdens de les heb geleerd.

Ik geloof zeker dat Tai Chi kan helpen bij vitaliteit en algehele gezondheid. Van verschillende mensen hoorde ik hoe ze van bepaalde medicijnen zijn afgekomen, minder last van hoofdpijn hebben en meer bewegingsvrijheid hebben. Net als bij veel dingen in het leven gaat het om het oefenen. Het blijven doen. Oefenen, oefenen, oefenen. Zodra je iets even een tijdje niet meer doet, merk je dat je uit balans raakt. Daarna weer beginnen kost dan weer meer moeite. Wanneer je iets geregeld blijft doen, wordt het op een gegeven moment makkelijker.

Dingen waar ik energie uithaal geven me een gevoel van vrijheid. Dat kan zowel op mentaal als op fysiek niveau zijn.

Wat geeft jou een gevoel van vrijheid?

OVER LINEKE BOOSTER

MELD JE AAN VOOR UPDATES

LAATSTE BLOGS

bottom of page