top of page

Life Booster Dag 13: Ochtendritueel, flexibiliteit en telefoon thuis

Zaterdag. Weekend! Het beloofde weer een mooie zonnige dag te worden. Een dag die anders verliep dan gepland, maar die zoals de laatste tijd begint met een aantal zonnegroetjes en een moment van rust.

Een ochtendritueel: Lauwwarm water met citroensap, zonnegroeten en meditatie

Voordat ik met Life Booster begon had ik al een ochtend ritueel dat ik ook tijdens deze 21 dagen doe. Ook als ik een yoga les in de ochtend heb staan, dan nog begin ik met dit ritueel. Het zorgt ervoor dat ik niet meteen zoals ik gewend was in de 'DOE' modus terecht kom. Voordat ik het weet ben ik dan met 101 dingen tegelijk bezig en aan 101 dingen aan het denken.

Het ochtendritueel duurt niet meer dan 15 minuten. Afhankelijk van de tijd en de planning die dag doe ik meer/minder yoga poses. Het zorgt ervoor dat ik de dag rustiger begin, meer aandacht heb en meer focus heb.

Vroeger zette ik vaak als ik net uit bed was de TV aan en zocht ik al vrij snel mijn telefoon op. Tegenwoordig probeer ik bewust even wat gas terug te nemen. Niet meteen bezig te zijn met alle prikkels van buitenaf. Ik geloof dat dit ochtendritueel me meer energie geeft dan een start met digitale prikkels.

Zeker als je de rest van de dag achter een scherm zit, is het proberen waard om een ochtendritueel te starten zonder digitale prikkels, ook al duurt het maar een minuut.

"Creëer een ochtendritueel voor jezelf om de dag in kalmte , met aandacht en met focus te beginnen"

 

Flexibiliteit en meeveren met de golven

Na de yoga les bij een sportschool zou ik naar Amsterdam gaan. De afspraak stond al vast. In de ochtend kreeg ik een berichtje dat de afspraak waarschijnlijk niet door zou gaan. In plaats van te gaan balen dat de afspraak niet doorging, ondanks dat ik er naar uitkeek, bekeek ik het van een andere kant.

Opeens was de rest van mijn zaterdag weer helemaal open. Flexibiliteit en meeveren met wat komt/niet (zoals een surfer met de golven meegaat) komt helpt me in mijn energie peil Als ik me bij alles wat niet door zou gaan of anders zou gaan druk zou maken, dan kost dat een hoop energie.

Het is niet altijd even makkelijk een flexibele houding te hebben. Je niet druk te maken. Ik merk dat ik op sommige dagen heel flexibel ben. En dat op dagen dat ik gestrest ben of veel zorgen heb, weinig flexibel ben.

Flexibiliteit kan overigens ook een keerzijde hebben. Als je te flexibel bent, kun je ook tegen jezelf aanlopen. Het gaat om een juiste balans.

Is er bij jou wel eens niet doorgegaan waar je naar uitkeek? En wat deed je toen?

 

Telefoon thuis laten

Tijdens een vakantie leg ik mijn telefoon het liefst zo ver weg mogelijk weg. Thuis teruggekomen merk ik dat ik mijn telefoon standaard meeneem. Uit gewoonte, omdat het handig is, om up to date te zijn, te navigeren, om iets op te kunnen zoeken, om bereikbaar te zijn en om eventueel foto's te kunnen maken.

Zaterdag besloot ik een keer de telefoon niet mee te nemen tijdens een wandeling met mijn vriend. Ik voelde me meteen een soort van bevrijd. Door geen mobiel mee te nemen had ik ook niet meer de neiging om een foto te maken, waardoor ik meer in het moment kon zijn. Ook was mijn 'altijd alert knop' hierdoor ook uit. Af en toe even je telefoon niet meenemen, uitzetten of stil zetten, zorgt voor meer aandacht, meer in het moment zijn. En dit levert nieuwe energie op.

Als je niet zonder je telefoon kan, kun je beginnen met kleine stapjes. Bijvoorbeeld door je telefoon 5 minuten uit te zetten. En met aandacht een gesprek te beginnen met je partner, je kind, je buurman of een onbekende op straat.

"Neem je telefoon een keer niet mee en merk op wat het met je doet"


OVER LINEKE BOOSTER

MELD JE AAN VOOR UPDATES

LAATSTE BLOGS

bottom of page