top of page

Life Booster Dag 16: Vroeg opstaan, focus, ted talk inspiratie

Gisteren had ik als voornemen om op tijd naar bed te gaan, zodat ik vandaag weer eerder opstond. En het werkte :-). Ik kon makkelijker mijn bed uit komen en had zo voor mijn gevoel meer aan mijn dag.

Vroeg opstaan

Door vroeg op te staan had ik in de ochtend al veel gedaan. In de ochtend ben ik het scherpste. Ik heb veel ideeën. Heb genoeg energie. Het zorgt ervoor dat ik dan ook de lastigere klussen afmaak. Dat was vroeger wel anders. Ik kan me nog herinneren dat mijn zusje bij het ontbijt al klaar wakker was. Hele verhalen had ze al te vertellen. Terwijl ik nog langzaam aan het opstarten was.

Nu ik weer vroeg opsta, ben ik degene die 's ochtends veel energie heeft. Een zekere regelmaat, waaronder vroeg opstaan (en op tijd naar bed), zorgt bij mij voor meer energie. En zorgt ervoor dat ik meer gedaan kan krijgen en ook nog voldoende kan ontspannen.

"Een zekere regelmaat zorgt bij mij voor meer energie"

 

Focus en creëren van flow

Naast bloggen kan ik mijn dag gemakkelijk met zoveel andere dingen vullen. Het is voor mij de kunst om niet teveel te willen doen. Alleen te kunnen focussen op datgene wat op dit moment belangrijk is. Dat gaat met vallen en opstaan.

Sinds kort hebben we een white board. Tot voor kort hing het er vooral. Langzamerhand beginnen we het board meer te gebruiken. Ik gebruik het board inmiddels ook om prioriteiten van die dag op te schrijven. Vaak deed ik dat in een schriftje. Of in een excel bestand.

Ik merk dat het even staan, er even op een afstand naar kijken, een soort van rust en overzicht geef. Een schriftje doe ik weer dicht. En de excel werkt wel aardig, maar tot op zekere hoogte.

Door daarnaast even weg te gaan van de computer, even te resetten, behoud ik meer focus. Dit probeer ik te doen wanneer ik merk dat ik de aandacht verlies. Wanneer de flow eruit is, probeer ik te stoppen met de klus waar ik op dat moment mee bezig ben. Om weer nieuwe energie, een nieuwe flow te creëren. Dat werkt prettiger dan me blind te staren op iets. Ik merk ook dat ik hier meer energie aan overhoud. Soms moet je er gewoon even uit.

"Wanneer ik in een flow kom heb ik focus, waardoor ik meer energie overhoud."

 

Ted talk inspiratie

Heb je dat wel eens? Je hebt iets gezien op tv, hebt iemand gesproken, of hebt een interessante bijeenkomst bijgewoond en je zit vol inspiratie. Je voelt meteen dat je meer energie hebt. Alsof je wordt aangestoken door iemands positieve energie. Er zijn allerlei manieren om die positieve energie, het enthousiasme van anderen op te doen.

Zelf haal ik veel energie uit het live contact met andere mensen die stralen van energie. Een andere manier voor mij is o.a. het bekijken van inspirerende verhalen op internet / TV. Ted Talk is daar voor mij een uitermate geschikt medium voor. Je kunt filteren op interesse. Of je laat je verrassen. Al een tijdje had ik geen Ted Talk gezien. Dus vandaag had ik er 15 minuten voor gepland, zodat ik daarna weer nieuwe inspiratie had. Waar haal jij inspiratie vandaan?

OVER LINEKE BOOSTER

MELD JE AAN VOOR UPDATES

LAATSTE BLOGS

bottom of page