top of page

Life Booster Dag 17: Nieuwe dingen leren en een spontane wandeling

Vandaag ga ik meelopen op een school waar ze Nederlandse les geven. Iets heel anders dan wat ik nu doe. Af en toe iets anders doen en ervaren, kan tot nieuwe inzichten leiden en kan nieuwe energie geven.

Nieuwe dingen leren

Vorig jaar heb ik een test gedaan om mijn sterke punten te ontdekken. Leergierigheid kwam als een van mijn sterke punten naar voren. In het boek 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham wordt uitgegaan van het leven vanuit je sterke punten. Een inspirerende gedachte en iets wat ik bij anderen dan ook stimuleer.

Nieuwe dingen leren (leergierigheid) is voor mij dan ook iets waar ik energie uithaal. Als het gaat om nieuwe dingen leren is het daarbij ook handig om te kijken naar je andere sterke punten. Niet alles wat nieuw is geeft automatisch energie.

Talen leren heeft mij altijd getrokken. Engels, Indonesisch, Spaans. Doceren is alleen weer iets heel anders. Ik mocht bij verschillende klassen kijken om te zien of het lesgeven me überhaupt aansprak. In de middag had ik een afspraak om mee te lopen op een Nederlandse taalschool.

Wat ik mooi vind om te zien dat je bij het leren van een taal vrij snel een ontwikkeling kan zien. In het begin spreek je nog geen woord. Al een paar weken of maanden later kun je (kleine) gesprekken voeren. Ook hierbij geldt zoals bij zoveel in het leven: Oefenen, oefenen, oefenen.

Het meelopen was inspirerend. Ik heb zelf ook weer veel nieuwe dingen geleerd. Je gaat opeens anders naar de Nederlandse taal kijken. Iets kunnen omschrijven, duidelijk maken op een andere manier is moeilijker dan ik had gedacht. Eigenlijk zie ik het doceren ook als iets creatiefs. Als een student iets niet begrijpt, moet je een andere manier bedenken waardoor de student het wel begrijpt.

Het meelopen was slechts een voorproefje. Om echt te ervaren of het iets voor je is, moet je het gewoon doen. En dat geldt met alles. Je weet pas wanneer je het doet of het echt iets voor je is.

"Je weet pas wanneer je het doet of het echt iets voor je is"

 

Spontane wandeling

's-Avonds als ik geen yoga les hoef te geven ga ik negen van de tien keer niet meer de deur uit. Met het mooie weer, stuurde ik mijn buurvrouw een berichtje met de vraag of ze zin had om te wandelen. Drie kwartier later waren we aan het wandelen. Als ik het berichtje niet had gestuurd, hadden we waarschijnlijk beide op de bank gezeten. Wat ook prima is. Juist nu het lekker weer is en het langer licht blijft is het zo fijn om buiten even een wandelingetje maken (als je van wandelen houdt). En om dat samen met iemand te doen zorgt voor extra motivatie, leuke gesprekken en nieuwe energie.


OVER LINEKE BOOSTER

MELD JE AAN VOOR UPDATES

LAATSTE BLOGS

bottom of page