top of page

Life Booster Dag 18: Balans

Vandaag geen nieuwe dingen op het programma. Vaak is het ook gewoon lekker om die dingen te doen waarvan je weet dat ze werken.

Balans

Ik hoef niet altijd actief te zijn. Niet altijd alleen maar te relaxen. Het gaat om het vinden van de juiste balans. Dag in dag uit. Hoe meer ik me daar bewust van ben en daarmee 'oefen', hoe makkelijker het gaat.

In een tijd toen ik nog erg gestrest was en tegen een overspannenheid aanliep, ben ik gaan hardlopen. Uit ervaring weet ik inmiddels dat dat niet is aan te raden. Je loopt dan al op je reserves. Hardlopen is een extra inspanning. Als je al door je reserves heen bent is de klap die je lichaam door het hardlopen krijgt vaak niet meer op te vangen. Je lichaam heeft niet voldoende energie om weer te herstellen van het hardlopen. Met als gevolg: je wordt ziek. Dat was bij mij het geval.

Wanneer je niet ziek bent, niet gestrest, maar gewoon geen zin hebt om te bewegen, dan kan het juist weer goed zijn om meer te gaan bewegen. Juist als je aan je energieniveau wilt werken. Je hoeft dan ook niet meteen te gaan hardlopen, maar begin bijvoorbeeld met een stukje te wandelen.

Ook als ik kijk naar mijn social boosters merk ik dat een juiste balans belangrijk is. Soms heb ik er behoefte aan en soms vind ik het gewoon lekker om op mezelf te zijn. Dat is voor iedereen anders. Ook hierbij geldt weer: vind de juiste balans.

Het vinden van de balans gaat soms vanzelf. Stressvolle periodes maken dit lastiger. Maar juist op die momenten is het zo belangrijk die balans te vinden. Wat mij helpt is om vaker stil te staan (of te zitten/liggen) en even te checken hoe ik me voel. En mezelf af te vragen wat ik op dit moment nodig heb.

Na een ochtend en middag achter de computer te zitten, was het voor mij tijd voor iets anders: een boekje lezen en yoga. Om zo weer mijn balans terug te vinden. Na deze activiteiten was de balans weer hersteld en voelde me ik me weer gevuld met nieuwe energie.

OVER LINEKE BOOSTER

MELD JE AAN VOOR UPDATES

LAATSTE BLOGS

bottom of page